Nyttig info

Pollensameiene er beboerdrevet, det vil si at all innsats i styret gjøres på egen fritid av beboere som har meldt seg til styrearbeid for fellesskapet.

Vi setter derfor stor pris på at du som sameier følger opp saker som gjelder egen leilighet og ellers hjelper til med å holde fellesarealer i orden.

For å gjøre det så enkelt som mulig har vi samlet og forsøkt å tilrettelegge så det skal være enkelt å finne frem og løse oppgaver selv.

Takk til hver enkelt som hjelper til med å finne løsninger for et godt bofellesskap.

Her finner du informasjon om (sortert alfabetisk):
Se også husordensreglene.
    Send gjerne inn forslag til nye punkter.

    Avfallshåndtering 
    Bygget har avfallssuganlegg hvor luft brukes til å suge søppelet fra innkastpunktene i søppelrommet ved hvert inngangsparti og til en sentral mottakssentral på Fornebu.

    I avfallssuganlegget skal du sortere papp/papir (ikke bruk pose), plastemballasje (bruk godt gjenknyttet plastpose) og restavfall (bruk godt gjenknyttet plastpose). Matavfall kastes i grønne plastposer som deles ut av Bærum kommune to ganger i året (ligger normalt i søppelrommet).

    NB! Det er spesialposer for matavfall til søppelsug, disse ligger lagt ut i avfallsrommene. De tynne, grønne posene som fås på butikker i Bærum må ikke benyttes.

    Ved feil på avfallssuganlegget: Driftes av Envac, tlf 22 08 70 00 eller send SMS til vakttelefon 47469000 med adresse og hva som er feil.

    Store papp- og papirmengder må kjøres til miljøstasjonene i Bærum. Husk at gavepapir er restavfall.

    Glass og metallemballasje kastes i returpunktet ved siden av lekeplassen. Vi oppfordrer alle til å vise støyhensyn ved kasting av glass om kvelden etter kl 20:00 og ikke mellom kl 23:00 til 07:00.
    Full beholder? Send en epost til post@baerum.kommune.no. Oppgi sted: Metall- og returglassbeholder ved Rolfstangveien 8-10.

    Grovavfall som sykler, møbler, ski, metaller samt spesialavfall bringes til Isi gjenvinningsanlegg.

    Elektriske produkter er alle forhandlere av denne typen utstyr pliktig til å ta i mot, du trenger ikke levere der du kjøpte det.

    Mer informasjon om renovasjon på Bærum kommunes nettsider.

    Avløp i leiligheten
    Vond lukt i leiligheten? Det kan være en vannlås som er årsaken. Hvis en vannlås er satt bare litt skjevt inn etter rensing, så lite at du nesten ikke ser det, vil avløpslukt sive inn i leiligheten. For leiligheter med separat vaskerom (fireromsleiligheter), så kan det også skje fordi vannlåsen i gulvsluket går tørr. Det skjer fordi det er ikke noen vannkilder som går via dette sluket. Dette løses ved å etterfylle noen liter vann rett i sluket.

    Alle beboere bør to ganger i året rense avløp. Det er tre typer avløp i alle leiligheter:

    1. Avløp dusj/badekar. Ta opp risten med en skrutrekker. Ta deretter tak i det lille plasthåndtaket og løft hele vannlåsen forsiktig opp. Vannlåsen kan deles med skrutrekker for å komme godt til ved rensing. Ved innsetting, gni gjerne litt oppvasksåpe rundt gummikanten, så vannlåsen kommer skikkelig på plass igjen. Blir vannlåsen sittende bare litt på skrå etter montering fungerer den ikke riktig og vond lukt kan slå inn i rommet.

    2. Avløp fra vaskemaskin. Denne vil etter hvert tette seg av hår og lo fra vaskemaskinen og vannet renner ikke ut. Bruk en stjerneskrutrekker for å løsne øverste del som sitter mot flisveggen. Skru deretter av delene (merk deg rekkefølgen til montering!). Rens godt og sett sammen igjen.

    3. Avløp fra vask. Dette er vanlige vannlåser med skrumekanisme mot kum og avløp. Hold en bøtte under mens du løsner, slik at det ikke oppstår vannskader. Rens godt og monter tilbake.

    Brannvarsling og brannsikring
    Pollen 1, 2 og garasjeanlegget har felles brannvarslingsanlegg som varsler direkte til Asker og Bærum brannvesen. I leilighetene er detektor plassert ved inngangsparti. I stue/oppholdsrom er det i tillegg røykvarsler på batteri. Brannslange finnes under kjøkkenbenk i hver leilighet. Husk:
    • Bytt batteri i røykvarsler årlig
    • Test brannslangens funksjon årlig
    Brannalarmen vil gå i den oppgangen det er en leilighet med utløst detektor, da leilighetene i en oppgang er adskilte brannceller fra øvrige oppganger. Hvis flere detektorer på tvers av oppganger løses ut, varsles det i alle oppganger. Hvis detektor utløses i garasjekjeller utløses brannalarm i alle oppganger.

    Ved brannalarm vil magnetlåser stenge alle branndører fra trappeganger inn mot leilighetene. Dørene fra garasje og inn i oppganger vil låses opp, da dette er rømningsveier fra garasjen. Avtrekksvifter i hver trappegang starter automatisk for å holde røyk unna trappegangen. Hvis strømmen går, er alle fellesarealer utstyrt med nødlys på batteristrøm og skilting viser vei mot nærmeste nødutgang.

    Det er viktig å holde ståldørene mellom garasje og trappegang lukket, da dette er branndører som skal hindre spredning til trappegang ved brann i garasjekjelleren. Hold alle fellesarealer mest mulig fri for eiendeler, da det kan hindre evakuering hvis slikt utstyr tar fyr i en brannsituasjon. Husk at fellesarealer utenfor leilighet og trappegang er din eneste rømningsvei.

    Detektor ved inngangspartiet i leiligheten må ikke skrus ned, eksempelvis ved oppussing. Detektoren er programmert mot anlegget og må reprogrammeres ved montering igjen. Kostnader for dette belastes den enkelte leilighet.

    Hvis alarmen utløses
    Dersom alarmen utløses i en leilighet går det fem minutter før alarmen går i hele bygningen og Brannvesenet rykker ut. Dersom en beboer utløser alarmen i egen leilighet ved et uhell, for eksempel ved kraftig vanndamp eller byggestøv, finnes det en mulighet til å skru av alarmen og forhindre at alarmen går i hele bygningen. Dette må gjøres fra branntavlen i oppgangen på følgende måte:
    • Ved branntavlen i hver oppgang er det utplassert en liten nøkkel som passer i nøkkelhullet i branntavlen
    • Denne nøkkelen vris en kvart omgang slik at man har tilgang til å bruke knappene
    • Trykk først på knappen merket Avstill klokker, for å slå av alarmen i leiligheten og hindre at alarmen går i hele bygningen.
    • Deretter trykkes knappen merket Tilbakestill. Knappen trykkes og holdes inne i tre sekunder. Tavlen skal nå vise Normal drift. Denne prosedyren må gjøres ila fem minutter.
    Varsle en i styret hvis du har utført denne prosedyren.

    NB: Brannalarmen må aldri skrus av på denne måten med mindre man er helt sikker på at man selv har utløst den ved et uhell i egen leilighet.

    Det er sendt ut egen branninstruks til alle leilighetseiere og det gjennomføres jevnlige brannøvelser.
    Sønnico vedlikeholder brannvarslingsanlegget (avtalen administreres av Garasjesameiet)

    Se også vår samleside om sikkerhet.

    Elbil og bestilling av ladepunkt
    Det er mulig å kjøpe seg elbil og få ladepunkt i garasjen, dette kobles til felles ladeinfrastruktur.

    Rutine fra april 2021:
    Vi anbefaler at Ladebokser (Zaptech) bestilles fra Lysmester'n (underleverandør til Energima som sameiet har avtale med). Merk at bestillinger er en sak direkte mellom beboer og Lysmester'n. Kontaktinformasjon: ronny@lysmestern.no / 92444968
    • Spesifikasjon ladeboks: Zaptech Zapcharger Pro
    • Spesifikasjon tilkobling felles ladeskinne: Wago 895-1652
    Lysmester'n skal fakturere for ladeboks og arbeid direkte til beboer (bestiller) og den enkelte beboer må selv følge opp bestillingen, avklare og avtale alle kostnader for installasjon samt være tilgjengelig når elektriker skal installere.

    Vi benytter Current til service, vedlikehold og brukerbetaling. Sørg for at Lysmester'n melder fra til Current om:

    • Serienummeret på ladeboksen (står på undersiden av boksen)
    • Nummeret på din parkeringsplass
    • E-postadressen som du kommer til å registrere profil i deres app SmartCharge - kreves for å koble ladeboks med riktig bruker
    For kontakt med Current: support@meshcrafts.com eller gå til dette skjemaet.

    Når dette er gjort, må du registrere deg som bruker i SmartCharge fra Current for at lading skal virke. Gjør som følger:

    1. Last ned appen SmartCharge
    2. Legg inn dine kontaktopplysninger, bruk samme e-post som ved bestilling av ladepunktet*
    3. Godta at appen får tilgang til stedsinformasjon og kan gi varsler hvis du raskt vil få opp våre og andre ladestasjoner i kart samt motta viktig informasjon fra ladepunktet om ladestatistikk, betalinger mv.
    4. Legg inn et betalingskort, det er dette kortet som vil bli belastet for ditt ladeforbruk
    5. Hvis du får nytt kredittkort, husk å oppdatere appen, ellers starter ikke lading. Bruk PayPal, så har du færre steder du må oppdatere.

    Problemer med ladeløsningen meldes direkte til Current via kontaktinfo her.

    Systemet er lagt opp til automatisk ladestart ved tilkobling av kabel, men det kreves at ladeboks har en tilordnet bruker for at lading skal virke. Det kan gå noen minutter fra kabel settes i til lading starter fordi løsningen skal kommunisere med SmartCharge. Ladeinfrastrukturen har intelligent lastbalansering og ladehastighet vil derfor variere ettersom hvor mange biler som er koblet til og hvor langt i ladeprosessen den enkelte bil har kommet.

    Sameiet fastsetter pris per kW-time. Denne prisen inkluderer kostnader til service og vedlikehold for ladeinfrastrukturen totalt sett og er derfor høyere enn markedspris.

    Du har full oversikt over ladestatistikk og betaling i appen. Fått nytt bankkort i det siste? Husk å oppdatere med nytt kort i profilen på appen, ellers vil ikke ladingen starte.

    Du kan også få tilgang direkte til ladeboksen fra Zaptec via egen app. Der kan du låse fast ladekabelen til boksen når den ikke er i bruk, restarte boksen ved ladeproblemer og se detaljer om bruk. Trykk her for å se hvordan du får tilgang.

    Husk at det er ikke tillatt å benytte stikkontakter i garasjeanlegg eller bodområder til elbillading. Hvis du ikke har ladepunkt, men samtidig behov for å lade, så er det ladestasjoner på Circle K, i p-huset til IT Fornebu, langs Forneburingen ved OBOS visningssenter samt på Fornebu S.

    Elektriker
    For fellesarealer bruker vi (per mars 2021) Energima og på en del elektroarbeid benytter de underleverandøren Lysmester'n. 

    Leiligheten er den enkelte sameiers ansvar. Har du elektrikerbehov kan du gjerne bruke sameiets elektrikerfirma, men det er opptil den enkelte beboer om man vil benytte dette selskapet eller andre for egne behov i leiligheten. Husk å få samsvarserklæring på endringer som gjøres og oppbevar dette i beboerperm for dokumentasjon av at anlegget ditt er i henhold til gjeldende krav.

    Se også avsnittene Strøm og  Varme, vann og strøm - avregning

    Fornebubanen
    Se nyttig informasjon om støv, støy og sprenging i denne artikkelen. Inneholder også kontaktinformasjon til prosjektet og stor lenkesamling for å gjøre seg kjent med prosjektet og fremdriften.

    Sameiets eiendommer er forsikret i Gjensidige Forsikring med polisenummer 81384162. Forsikringen dekker bygningene og fellesareal. Forsikringen dekker også veggfast utstyr, bygningsmessige tilleggsinnretninger og forbedringer i den enkelte bolig. Oppstår det skade i leiligheten, skal seksjonseier sørge for å begrense skadeomfanget mest mulig og prøve å kartlegge årsaken til skaden. Skaden meldes til forsikringsavdelingen i OBOS på telefon 02333, eller e-post forsikring@obos.no. Forsikringsavdelingen melder skaden til forsikringsselskapet, bestiller om ønskelig håndverker for reparasjon og sørger for at kostnader knyttet til skaden blir refundert eller betalt av forsikringsselskapet. Selv om sameiets forsikring brukes, kan seksjonseier belastes hele eller deler av egenandelen dersom forholdet ligger innenfor seksjonseiers ansvar. Den enkelte seksjonseier må selv sørge for å ha hjemforsikring som dekker innbo og løsøre.

    Gass
    Det er mulighet for uttak av gass til alle leiligheter via boks plassert på veranda. Måler installeres først når du har installert gassutstyr i leiligheten (f.eks. gassgrill/gasspeis/gasskomfyr). Tomrør til gasspeis og gasskomfyr var tilvalg da leilighetene ble bygget, sjekk din beboerperm for hva som er lagt inn for din leilighet.

    Selskapet Norsk Gassnett administrerer påfyll av sentralt tankanlegg og infrastruktur frem til blokkene i Rolfsbukta. Beboere som har gass må være registrert hos Norsk Gassnett. De sender ut varsel om avlesing av måler tre ganger i året. Du åpner skapet på veranda med trekannøkkel og leser av tallene i displayet (ikke ta med innledende nuller). Det er to muligheter for å melde inn ny målerstand:

    • Enklest: På SMS til 59440300, skriv Gass dittkundenr målertall (uten innledende nuller). Du skal få en kvittering tilbake. Denne løsningen krever at ditt mobilnummer er registrert på riktig kundenummer hos Norsk Gassnett. Tips: Lagre en kontakt på telefonen med riktig nr og der du skriver inn ditt kundenr
    • Eller gå til Mine sider på www.norskgassnett.no og legg inn målerstand der. 
    Ved eierskifter er det viktig å opplyse om ny eier til Norsk gassnett og oppgi riktig mobilnummer og epost for registrering av målerstand gjennom året.

    Det er inngått avtale med firmaet Assemblin om årlig kontroll av anlegget og avlesing av målere. Assemblin utfører dette normalt i august-september og varsler på epost. Årlig service belastes husleie.

    Assemblin AS kan også benyttes av den enkelte til installasjoner, service eller lignende av gassrelatert utstyr til din leilighet, kontakt marcus.aberg@assemblin.no. NB! All bruk av Assemblin til egne oppdrag betales av den enkelte. Som beboer er du ikke bundet til av bruk av Assemblin, annet enn til årlig service.

    Gass krever god sikkerhetsoppfølging. I tillegg til årlig service blir rutiner og service for anleggene fulgt opp av et akkreditert tilsynsorgan. Du kan lese mer om sikkerhet på disse sidene.

    NB! Det er ikke tillatt å oppbevare egne gasstanker i kjellerboder, det er svært farlig om det skulle begynne å brenne.

    Garasje
    Garasjen under Pollen I og Pollen II er et eget sameie der generalforsamlingen består av alle eiere med parkeringsplass. Det er garasjesameiet som har ansvaret for tekniske installasjoner i tilknytning til garasjeanlegget. Det foretas avregninger mellom garasjesameiet og Pollen I og Pollen II. I tillegg betaler alle beboere et mindre månedsbeløp per p-plass til garasjesameiet.

    Garasjeportåpner
    Har du gammel Cewe fjernkontroll som har sluttet å virke? Du kan forsøke å ta av lokket i bakkant og bytte batteriene (to stk CR2016 som ligger oppå hverandre). Hvis den ikke virker mot garasjeporten etter dette, men blinker i LED-lampen, så kan du legge den i grønn postkasse under Pollen 2 for forsøk på ny programmering. Husk å varsle om at du har lagt den der til info@pollensameiene.no

    Hvis fjernkontrollen er mistet eller defekt, må du bestille ny garasjeportåpner. Slik bestiller du ny garasjeportåpner: 
    1. Ring ASSA ABLOY tlf 22 65 54 50 og velg tastevalg for service.
    2. Bestill fjernkontroll K047186 "Radiosender Mini 869".
    3. Avtal om fjernkontrollen skal sendes til deg i oppkrav eller om du skal hente den på ASSA ABLOY lager, Strømsveien 179 og betale med kort der (sparer porto og gebyr for oppkrav).
    4. Pass på at du får 10 % rabatt siden sameiet har serviceavtale. Oppgi Pollen garasjesameie. NB! Faktura for fjernkontroll skal ikke sendes sameiet.
    5. Når du har mottatt fjernkontrollen, legg den i grønn postkasse i garasjekjelleren utenfor inngangsdøren til Rolfstangveien 8, merket Pollen 2. Skriv på navn slik det står på din egen postkasse og din adresse.
    6. Gå til meldsak.pollensameiene.no og legg inn sak om at fjernkontrollen ligger i postkassen og at du ønsker den programmert for garasjeporten.
    7. Du får tilbakemelding og normalt etter noen dager legges fjernkontrollen ferdig programmert i din egen postkasse.
    Ved reprogrammering av en eksisterende fjernkontroll følges punkt 5. til 7.

    Pollen I og II har til sammen 12 gjesteparkeringsplasser, merket med røde skilt "Pollen":
    • 7 stk i enden av Pollen I/II
    • 5 stk i Rolfsbuktalleen på venstre side retning sjøen
    Disse er kun tilgjengelig for gjester og skal ikke benyttes av beboere. Gjesteplasser for de andre sameiene kan ikke benyttes selv om våre er fulle. Du risikerer kontrollgebyr.

    Gjesteparkering kontrolleres av Aimo Park. Ved spørsmål om kontrollgebyr, kontakt kundeservice tlf 21007670, epost kunde@aimopark.no. 

    Sameiene følger selv opp inn- og utmelding av beboere i gjesteparkeringsløsningen. Hvis du flytter eller har nye leietakere, gå til meldsak.pollensameiene.no og legg inn mobilnummer som skal slettes og nye som skal legges inn.

    Registrering av gjester skjer gjennom at beboer legger inn registreringsnr for den som er på besøk i appen Aimo Park Norway (tilgjengelig i Apple Appstore og Google Play). Inntil to personer i husstanden kan gis tilgang til appen og registrere gjester. Tilgang er koblet mot mobilnr til beboer/eier av leilighet (eller den eier ønsker at skal ha slik tilgang). Ønsker du å endre mobilnr som har tilgang til appen, gå til meldsak.pollensameiene.no og legg inn sak med mobilnr og leilighetsnr

    Det skal kun registreres inntil to samtidige gjesteparkeringer per husstand. Husk at husstandens egne biler ikke kan stå på gjesteparkeringsplassene og dette følges opp jevnlig.

    Her finner du bruksanvisning for hvordan du legger inn gjester i appen.


    Båter
    Rolfsbukta Huseierforening er ansvarlig for bryggeområdet. Her er det flere båtpalsser merket som gjesteplasser, opphold på disse er tillatt inntil 24 timer men kun for beboere/besøkende til Rolfsbukta.

    Grillen ved vannspeilet
    denne siden kan du se om grillen er reservert og du kan sende inn egne reservasjoner.

    Heiser
    Heisene er levert og vedlikeholdes av ThyssenKrupp. Hvis du trenger å ha heisdøren åpen litt lengre, ikke stopp døren med foten - det gir stor slitasje på heisdøren. Sett heller noe foran sensoren som går hele veien foran døren. Døren vil likevel kun stå åpen noen minutter før den forsøker å gå igjen. Langvarige forsøk på å holde heisdøren åpen kan ødelegge heisen. Ved heisstopp er det montert alarm med taleforbindelse til alarmsentral.

    Kabel-TV, bredbånd og fasttelefon
    Per februar 2023 er det inngått ny avtale om fiberinstallasjon fra OBOS OpenNet. Se mer info her. Inntil installasjonen er ferdigstilt gjelder informasjonen under.

     Sameiet har avtale med Telenor som leverer kabel-TV og internett inkludert, dette belastes husleien. Standardavtalen for alle leiligheter inkluderer en HD-dekoder med PVR (pause/opptaksfunksjoner). Vær oppmerksom på at dekoder, bredbåndsmodem og trådløs ruter følger leiligheten og skal ikke tas med ved salg. Ny beboer må selv ta kontakt med Telenor kundeservice for endring av kundeforholdet på leiligheten. Per oktober 2019 er standardavtalen slik:
    • Full grunnpakke med 35 faste kanaler og 15 valgfrie, fri endring på Min side innenfor 100 poeng
    • 75 Mbit bredbånd inkludert
    • T-WE-boks med ta opp tre og se på et fjerde program, start forfra og online ukesarkiv
    • Trådløs ruter og bredbåndsmodem er inkludert
    • Se alle TV-kanaler og opptak på T-WE-boks på nettbrett, mobil og Apple-TV i hjemmenettverket ditt med appen T-WE
    Du kan selv bestille høyere bredbåndshastigheter samt andre tjenester fra Telenor, dette blir fakturert separat. Eksempelvis koster bredbånd 150 Mbit kr 119 ekstra, bredbånd 300 Mbit kr 199 ekstra og bredbånd 500 obit kr 599 ekstra (priser høst 2019 - kan bli justert).

    Telenor kundeservice har telefon 915 09000 eller logg deg inn på Min side på www.telenor.no og juster abonnementet ditt selv.

    Her finner du installasjonsmanual for T-WE-dekoder, internettmodem og wifi-router, se siden merket modell 5743 og coax.

    Har du arbeidsgiverfinansiert bredbånd og trenger bekreftelse fra Telenor for å få kostnaden som nå er innbakt i husleien refundert? Du får bekreftelsesbrev ved å sende mail til 81555520@telenor.com. Oppgi Pollen 1 eller Pollen 2 boligsameie og din adresse.

    Nøkler
    Seksjonseiere kan sende bestilling pr e-post direkte til OBOS, se siden Kontakt og send epost til personen som står under forretningsfører. Bestillingen må inneholde nummer på nøkkel, antall nøkler de ønsker og korrekt adresse for utsendelse da nøkler m/faktura for nøkkel blir sendt direkte fra produsent. Leietakere kan ikke bestille nøkler.

    Ved bestilling av nøkler faktureres i tillegg seksjonseiere med 0.25 time i administrasjonskostnader. Fra 01.01.16 utgjør timeprisen for denne tjenesten kr 875,- inkl mva.

    Priser per 01.01.2016 eks. MVA:

    Nøkkel pr. stk: 288,50,- eks. mva.

    Sylinder til leilighet: 1 536,40,- eks. mva.
    Sylinder til postkasse: 1 075,25,- eks. mva.

    Tillegg for system. 1 stk. pr. sylinder: 237,00,- eks. mva
    Porto/rek/eks. 1 stk pr. sending: 180,- eks. mva

    Renhold av fellesarealer
    Det er inngått avtale med Vaktmester Andersen om renhold. Avtalen innebærer for tiden trappevask en gang per uke, gulvmatter ved inngangspartiene, vask av vinduer i fellesarealer etter behov.

    Sentralstøvsuger
    Alle leiligheter i bygget er tilknyttet felles sentralstøvsugeranlegg. 5-10 sekunder etter at du kobler slangen til uttaket starter støvsugeren. Enkelte ganger kan det være mange som benytter støvsugeren samtidig og det vil da bli dårligere avsug. I slike tilfeller må du koble slangen fra en periode og forsøke igjen senere. Støvsug aldri vann eller jord, det tetter rørsystem og filtre i anlegget. Feil meldes til vaktmester, se siden Kontakt.

    Skilting av postkasser og ringetablå
    Eier av hver leilighet er ansvarlig for korrekt skilting på postkasse og ringeklokke etter retningslinjer fra styret.

    Ringeklokkeskilt bestilles hos:
    Phono*elektro-akustikk AS
    Pb 1020 Hoff
    0218 Oslo
    Faks 22 50 87 03
    Eller på e-post teknisk@phono.no
    Skiltet settes inn i ringetablå ved å vippe ut enden av glasset med en liten skrutrekker.
    Last ned skjema for bestilling av ringeklokkeskilt.

    Postkasseskilt bestilles hos:
    Servicegruppen AS
    Tlf 64 80 26 48
    E-post skilt@servicegruppen.no
    På hvert skilt er det plass til 5 linjer med 16 tegn per linje.
    Last ned skjema for postkasseskilt.

    Husk å oppgi navnet du ønsker på skiltene, adresse og leilighetsnummer, din e-post og adresse for skilt og faktura.

    Solavskjerming
    Det er begrenset hva hver enkelt kan foreta av installasjoner og endringer på fasade. For å ivareta byggenes arkitektoniske kvaliteter og for å sikre et godt helhetsinntrykk byggefeltet, har styrene i fellesskap innehentet arkitektens (Arcasa AS) faglig råd om solavskjerming, plassering og utseende. Det er mulig å montere:
    • Markiser i fargen "standard grå" (skumhvit var original farge, men er fra 2020 endret for alle nye installasjoner)
    • Persienner (utvendig) i fargen pearl (mørk sølvgrå).
    Markiser og persienner kan leveres med motor om ønskelig.

    Det tillates ikke at det monteres andre typer solavskjerminger.

    Vi ber deg kontakte styret før du bestiller solavskjerming som skal festes til byggets fasade. Fasaden er basert på et spesielt system og ikke alle løsninger lar seg feste til fasaden.  Avklar dette på forhånd, så unngås uheldige feil.

    Merk at for alle bestillinger av solavskjerming er du som eier/beboer ansvarlig for at løsningen passer til bygget og at vedlikehold ivaretas.

    Strøm
    Sameiet har fellesavtale med LOS og nettleverandør er Hafslund. En fellesmåler registrerer strøm til alle fellesarealer. Fordeling skjer gjennom separate målere plassert i tekniske rom i hver etasje i fellesoppgang og fordeles deretter ut på sameiene. 

    Utegrill kan reserveres her

    Vaktmester
    Vi har avtale med Alliansen Renhold AS for vaktmestertjenester.
    Se eget avsnitt på siden Kontakt for flere detaljer om vaktmester.

    Vann og utekraner
    Stengeventil vann

    I en nødsituasjon kan vanntilførselen til hele bygget stenges, stor blå kran på rør på veggen bak parkeringsplass nr 63 (fire plasser til venstre for dør til oppgang Rolfstangv 8).


    Se detaljert informasjon og illustrasjoner for stenging av vann her.

    Last ned instruks for vannlekkasje her (se s. 2)

    Vann i egen leilighet
    Hvis du har behov for rørlegger til leiligheten, anbefaler vi at du bruker Vann-Teknikk AS, tlf 22 57 80 90. Kontakt gjerne styret først, da det kan være forhold ved utbedringer som påvirker felles infrastruktur i bygget. Normalt må vedlikehold internt i leiligheten dekkes av sameier, mens sameiet dekker vedlikehold knyttet til byggets stamnett.

    Utekraner ved inngangspartiene
    Utekranene kan åpnes/stenges med en firkantnøkkel som kan kjøpes i jernvarehandelen. Det er viktig å ikke skru kranene for hardt til. Riktig bruk er å skru til vannet stopper og ikke mer. Hvis kranene skrus hardere til skades stemplene i kranene.



    Varmestyring
    Oppvarming av leiligheter skjer med fjernvarme levert av Oslofjord Varme AS. Den enkelte sameier er selv ansvarlig for varmestyringen i egen leilighet. Måler for fjernvarme er plassert i varmefordelingsskap. I samme skap kan vanntilførsel stenges med ventil. Varmen i hver leilighet styres ved hjelp av trådløse målere som sender signal om aktuell romtemperatur til en varmestyringsenhet plassert i hver leilighet. Styringsenheten styrer ventiler i varmefordelingsskapet og slår på denne måten av/på varmen i radiatorene. Gulvvarme på baderom styres ikke via varmestyringsenheten, men med manuelle termostater plassert bak plastikklokk ved inngangen til baderommene.

    Her kan du laste ned en forenklet bruksanvisning og nyttige råd og tips til varmestyringen. Merk at bruksanvisning og råd henviser til varmestyringsenhetene som ble installert da bygget var  nytt i 2008. Noen beboere kan i mellomtiden ha skiftet til andre løsninger.

    Noen viktige forhold og tips til varmestyringen: 
    • Still aldri romtemperaturen lavere enn 10 grader, radiatorene må kunne kompensere for den kalde luften som kommer inn. Er de stengt på lavere temperatur kan rørsystemet fryse og det kan oppstå vannlekkasjer. 
    • Husk å stille klokke og dato på nytt i varmestyringsenheten hvis strømmen har vært frakoblet (den resetter seg). Hvis ikke blir dag/nattprogrammer feil etter strømstansen. Se bruksanvisning med bilder for innstilling av dato og tid. Hvis varmestyringsenheten har vært uten strøm og får strømmen tilbake, åpnes alle radiatorventiler en kort stund og alle radiatorer blir varme. Dette er helt normalt.
    • Den 14. og 28. i alle måneder hele året åpnes alle radiatorventiler i leiligheten og varmen kommer på en kort stund. Dette skjer automatisk for at ventilene ikke skal sette seg. Du vil imidlertid kunne merke restvarme en god stund i alle radiatorene og dette er ikke en feil.
    • Tips: Trykk på sparegrisknappen hvis du er borte eller i perioder der utetemperaturen likevel er høy nok til at ekstra oppvarming ikke kreves. Det minimerer utilsiktet forbruk når det trengs minimalt med oppvarming.
    • Tips: Hvis du stiller et tidspunkt for at temperaturen skal gå opp eller ned, så styrer anlegget mot denne temperaturen mange timer i forveien. Det er stor treghet i et system basert på vannbåren varme. Eksempel 1: Du ønsker å spare på oppvarming om natten og stiller nattsenking til 19 gr fra kl 23. Da vil radiatorene slå seg av kanskje allerede kl 19 for å bevege temperaturen fra eks 22 gr til 19 gr og du vil begynne å føle det er kjølig de siste par timene av kvelden. Hvis det skal være behagelig helt til du legger deg kl 23, må du derfor stille nattsenking kanskje så sent som til kl 01. Eksempel 2: Du ønsker høyere temperatur om morgenen og stiller at temperaturen skal gå opp til kl 06 når du står opp. Da vil radiatorene begynne å varme opp allerede kl 04 og det kan bli i overkant varmt på soverommet allerede kl 05. En bedre innstilling ville derfor kanskje vært å stille inn heving av temp kl 07, selv om du står opp 06. Prøv deg frem og bruk eksemplene som utgangspunkt for å treffe best mulig på det som passer ditt hjem.
    • Du må aldri stenge av hovedkran til radiatorene over lengre tid, det kan føre til at ventilene setter seg fast.
    • Badene styres via separat termostat. Åpne plastlokket plassert ved inngangen til badet, nede ved gulvet. En innstillingsskrue merket enten med grader celsius eller tall 1-9 stilles iht ønsket temperatur. Har du en skrue merket kun med tall, referer til Huseierpermen for å oversette tallene til grader.
    Er din varmestyring defekt?
    Varmestyringsenhetene i Pollen 1 og Pollen 2 er av eldre årgang. Mange opplever det vanskelig å bruke det opprinnelige systemet. Noen har allerede skiftet det ut.

    Den gjennomsnittlige levealder er 10 år. Så mange nærmer seg tid for skifte. Vann-Teknikk AS kjenner våre systemer for oppvarming av leilighetene. Det vil derfor være naturlig at dette selskapet installerer ditt nye varmestyringssystem. Som sameier er du selv ansvarlig for feilretting på eksisterende løsning eller installasjon av ny, inkludert oppfølging og alle kostnader knyttet til dette.

    Det finnes flere gode systemer for varmestyringssystemer. Fire aktuelle leverandører er:
    • Honeywell 
    • Uponor 
    • Techem
    • Danfoss
    Tips: Hvis du skal bytte varmestyring kan det være aktuelt å se systemet i sammenheng med en smarthusløsning og at varmestyringssystemet kan integreres med andre løsninger fra eks Futurehome eller Homey.

    Trenger du å skifte ditt system, er vår anbefaling at du kontakter Vann-Teknikk AS.
    Utskiftning av varmestyringen ligger på rundt kr 15.000 per leilighet. Per januar 2018 har vi fått tilbud fra Vann-Teknikk på to løsninger basert på produsenten Danfoss:


    Oppvarming og varmtvann
    Sameiene har avtale med Oslofjord Varme AS om leveranse av varmtvann og oppvarming basert på fjernvarme. 

    OBOS fakturerer den enkelte beboer á konto for oppvarming og varmtvann sammen med ordinær innkreving av felleskostnader. Det er selskapet Techem Norge AS som avregner faktisk energiforbruk per år mot innkrevd akontobeløp, dette skjer automatisk basert på trådløs måler i leiligheten per 31.12 hvert år.

    A konto-beløpet er fastsatt av styret i samarbeid med Techem, etter en teoretisk beregning av energiforbruket for den enkelte boenhet. Techem avregner faktisk energiforbruk mot innkrevd á konto-beløp. Beløpet du som beboer har til gode eller er skyldig, vil bli avregnet på giroene for felleskostnader, som hovedregel først i en av sommermånedene (dvs en viss forsinkelse i avregning fra foregående år og avlesning per 31.12)

    På Techem sin beboerportal: https://tenantportal.techem.no blir avregningen med oversikt over forbruket gjort tilgjengelig for deg. Her har sameierne tilgang til sine målerdata og brukermanual. Det er styret i sameiet som sørger for at eierne får tilgang til portalen. 

    For spørsmål om beboerportal og avregning kontakt Techem på: Telefon 22021459, kl. 09.00 – 14.00 på hverdager, eller e-post: kundeservice@techem.no

    Ved salg av boligen må kjøper/selger lese av måler og selv sende inn avlesningsskjema til Techem Norge AS. Skjemaet kan lastes ned fra Techem sine sider her. Du må også overføre ditt strømabonnement til ny eier, se detaljer om strømavregning under.

    Strøm 
    Fra desember 2018 er strøm lagt over til individuelle AMS-målere etter nytt regelverk som trådde i kraft fra 1.1.2019.

    Alle seksjonseiere har derfor blitt overført til en individuell avtale hos LOS der sameiet tidligere hadde fellesavtale. LOS er OBOS sitt selskap som forhandler strøm og de har rabatter for sameier som bruker OBOS som forvaltningsselskap.

    Under finner du noen spørsmål og svar om strømmålere og strømleverandører.

    Må jeg velge LOS videre? Svaret er nei. Du står heretter helt fritt til å velge din strømleverandør. Du kan fortsette hos LOS eller velge en ny leverandør. Måten du velger ny strømleverandør på er enkel. Du går til den leverandøren du ønsker å benytte og melder inn navn, fødselsdato og adresse på eier av leiligheten. Din nye strømleverandør vil lete opp riktig måler og overføre abonnementet fra tidligere strømleverandør.

    Er det noen bindingstider? Nei, med mindre du selv inngår en strømavtale med bindinger, kan du når som helst bytte strømleverandør.

    Hva med nettleie? Elvia vil fortsatt være netteier og ta betalt for dette. Nettleien vil fremkomme som en andel av fakturaen fra det selskapet du velger som strømleverandør.

    Ville det ikke vært en fordel om vi fortsatt forhandlet felles strømavtale for sameiene? Det nye regelverket krever at alle husstander har installert individuelle målere fra 1. januar 2019.

    Hva med a konto-beløpet på husleien, blir det justert? Ja, dette beløpet blir justert fra januar 2019 på den måten at den forholdsmessige andelen for strøm tas ut. Her får du i stedet faktura direkte fra ditt strømselskap fremover. Varmtvann og oppvarming (fjernvarme) blir fortsatt avregnet som tidligere gjennom Techem og til dette betales et a konto beløp som avregnes påfølgende år.

    Hva innebærer automatisk strømmåler? En automatisk strømmåler måler strømmen hver time og er koblet opp så strømmen avleses automatisk til strømselskapet ditt. Du trenger altså ikke lese av strømmåleren selv. Det betyr at du også kan følge med på ditt strømforbruk via strømselskapets portal. Måleren har i tillegg en nettverksutgang slik at du med ekstrautstyr tilkoblet kan følge med på strømforbruket i din leilighet og tilpasse forbruket etter når strømmen er rimeligst. Det er opptil deg selv som beboer hvor mye av denne typen funksjonalitet du vil ta i bruk.

    Du kan lese mer om nye strømmålere hos Elvia (tidligere Hafslund Nett) her.

    Se også avsnittene Elektriker og Strøm

    Rolfsbuktalleen er en del av fellesområdene som driftes av Rolfsbukta Huseierforening. Huseierforeningens styre har inngått avtale med Ringerikskraft om vedlikehold av veibelysningen. Oppdager du en mørk lyktestolpe, noter deg nummeret på stolpen og send en mail til fornebu@ringeriks-kraft.no. De legger deretter dette inn i sine planer og feilen skal normalt bli rettet i løpet 3-4 uker, noen ganger kortere tid. NB! Avtalen gjelder kun veilbelysningen, ikke annen belysning langs grøntarealer.

    Ventilasjon
    Avtrekksviften (over komfyren) i din leilighet står på hele tiden og hver leilighet har individuelle avtrekksrør til taket. Du kan øke luftgjennomstrømmingen i ventilene i leiligheten ved å vri bryteren på viftetoppen til stilling 1-3. Det er ikke balansert ventilasjon. Ved dusjing bør alltid bryter på komfyrtopp vris et hakk mot klokken, slik at det trekkes ekstra fra baderom og du unngår fuktskader på baderommet. 

    Pusse opp og bytte komfyrhette?
    Du må avklare at ny hette passer til byggets ventilasjonssystem. Hetten må både kobles riktig mot takvifte av godkjent elektriker og den må kunne styre ventil slik at avsug på bad/vaskerom fungerer riktig.

    Ventilasjonen inn i leilighetene sitter bak radiatorene. I de øverste leilighetene er det ventiler oppe på vegg. De leilighetseiere som ønsket det fikk i 2012 plassert ventilene oppe på vegg. I disse leilighetene er ventil bak radiator tettet igjen fra utsiden.

    Brannventilasjon
    Det er montert trykksettingsvifter i toppen av alle trappeoppgangene. Disse starter automatisk om det skulle brenne noe sted i oppgangen. Den gir et undertrykk på 50 pascal.

    Avtrekk garasje
    Varmen i garasjen er regulert til fem grader på det kaldeste. Det er montert to avtrekksvifter og pushvifter som skyver luften mot hovedtrekkviftene. Bodene er regulert med aggregater som kaster luften ut i garasjeanlegget.